DE AUTONOME DAIMLER FREIGHTLINER

Bijna 80 jaar na de opening ervan was de beroemde Hoover Dam in het Amerikaanse Nevada de plek, waar Daimler onlangs de Freightliner Inspiration Truck onthulde.

De dam, die in de jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd werd door de latere president Hoover, werd het grootste projectiescherm ooit. De projectie –met 1.17 miljoen lumen – zorgde ervoor dat de Freightliner opgenomen wordt in het Guinnes Word Records boek. Als spectaculaire finish reed de truck zelf de Hoover Dam op in de Nevadawoestijn. De dam zelf ligt in de Coloradorivier en bestaat uit ruim 3,3 miljoen kubieke meter beton. “De Hoover Dam vormt de ideale omgeving voor een debuut als dit. De dam inspireert zoals maar weinig andere constructies in de wereld dat kunnen”, aldus dr. Wolfgang Bernhard, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG, Daimler Trucks en Bussen. Er waren 60 projectoren nodig, die samen meer dan 1.400 huis-tuin-en-keukenlampen van 60 Watt aan vermogen oplepelden. De technologie die op de Hoover Dam werd aangewend is nog nooit op zo’n massieve manier vertoond. “Het ging om een heuse wereldpremière.

Daimler introduceerde met deze Freightliner Inspiration Truck de eerste autonoom rijdende truck ter wereld, die op de openbare weg mag rijden. In juli 2014 gaf Daimler Trucks de allereerste demonstratie ter wereld van een autonoom rijdende vrachtauto, toen de Mercedes-Benz Future Truck 2025 op een afgesloten stuk Duitse Autobahn reed.

Volgende stap

De Inspiration Truck is nu de volgende mijlpaal op weg naar de serieproductie van het Highway Pilot systeem. Op het gebied van bedrijfswagens is het Highway Pilot systeem het enige ter wereld met sensor- en cameratechniek dat het opereren met de Freightliner Inspiration Truck mogelijk maakt – compleet vanaf het wegrijden tot en met de snelheidslimiet die voor trucks geldt.

Leidende rol op het gebied van autonoom rijden

Als mondiaal fabrikant van bedrijfsauto’s laat Daimler zien, hoe intelligente technologie binnenkort gebruikt kan worden binnen alle merken van de Daimlergroep. Het wereldwijd gebruikte platform van Daimler Trucks zorgt er in het bijzonder voor dat op grote schaal economisch te werk kan worden gegaan. Kijkend naar de technische systemen die nodig zijn voor autonoom rijden –dus zonder ingrijpen van de chauffeur- in de komende tijd en de onderdelen die vandaag gebruikt worden in personenauto’s en trucks met elkaar vergelijken, wordt volgens Daimler duidelijk dat de onderneming – met zijn merken Mercedes-Benz, Freightliner Trucks, Detroit Diesel en Fuso – nu al een leidende rol speelt. Daarmee heeft de Groep een uitgebreide know-how voor de optimale ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen voor de snelweg.

Foto -1- De projectie van het project Freightliner inspiration Truck op de 220 meter hoge Hoover Dam.

Foto -2- De chauffeur in de autonoom rijdende Freightliner wordt bijgestaan door een onvoorstelbare hoeveelheid sensoren, camera’s en andere elektronica.

Foto -3,4- De zelfstandig rijdende Freightliner van Daimler reed vorig jaar al op een stuk afgesloten Duitse Autobahn. In mei van dit jaar reed de truck autonoom een over de immense Hoover Dam in de Nevadawoestijn nabij Las Vegas.