Elektronica neemt toe

Wie de auto/industrie een beetje volgt, ziet dat er een trend gaande is van alsmaar meer elektronica, die de auto zelf laat remmen en sturen. De grote tentoonstellingen in de wereld maken duidelijk, dat digitalisering en informatie/uitwisseling de komende jaren de dienst uitmaken. Elektronica verovert de auto, zogezegd, waar dat in de vorige eeuw nog voornamelijk de (mechanische) techniek was.

Deels of geheel elektrisch rijdende auto’s zijn er al, en ze gaan nu nog automatisch rijden ook. Het kan niet anders of dat heeft enorme gevolgen, ook voor de wereld van transport. De grote bazen van de autowereld zien digitalisering en informatie-uitwisseling via netwerken als dé toekomst. Auto’s (en trucks) gaan communiceren met hun omgeving via internet en andere netwerken. Want om autonoom (dus helemaal zelf) te kunnen rijden zal de auto ‘connected’ moeten zijn: dus zal er een datasnelweg met tweerichtingsverkeer ontstaan. De auto(mobilist) communiceert met zijn huis, maar ook vanuit zijn huis met zijn auto. Bovendien: de autofabrikant komt op die manier enorm veel te weten over niet alleen zijn auto’s, maar ook over zijn klanten. Waar nu de nadruk nog ligt op facelifts van modellen en cosmetische aanpassingen van goed verkopende series, zal er veel meer aandacht komen voor de software in die auto’s.

Foto:Head-up display in een personenauto, in dit geval een BMW 7-Serie. Gegevens als maximumsnelheid, de ingestelde snelheid en navigatiegegevens worden recht voor de bestuurder in de voorruit geprojecteerd. Mensen die ermee rijden willen vaak nooit anders meer.

Een moderne auto staat al bol van assistentiesystemen, die de bestuurder helpen om comfortabeler en vooral veiliger op weg te zijn. Het zijn stapjes op weg naar de volledig autonoom rijdende auto (en truck). Het dashboard van de toekomst wordt overheerst door twee beeldschermen, die de conventionele meters vervangen. Camera’s in plaats van buitenspiegels en head-up projectie van belangrijke gegevens als snelheid en navigatieaanwijzingen in de voorruit. De aanraakgevoelige beeldschermen rukken op, net als ‘gebaarbesturing’, die BMW al toepast in de 7-serie en Mercedes-Benz in de S-Klasse: je doet alsof je een knop hard of zachter draait en de elektronica in de auto reageert daarop. Dat werkt met sensoren die de bestuurder en de voorste passagier voortdurend in het oog houden.