Volvo eerste met volledig elektrische truck

Volvo gaat als eerste truckfabrikant wereldwijd volledig elektrische vrachtauto’s verkopen.

Volvo neemt de stap, terwijl ook Tesla druk in de weer is met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven trucks. Maar de grootschalige serieproductie staat daar nog in de kinderschoenen, terwijl ze in Zweden volgend jaar al starten met de productie. De Volvo van het bestaande type FL is bedoeld voor stadsdistributie, maar bijvoorbeeld ook voor de afvalophaaldienst.

Tesla experimenteert ook al een tijdje met vrachtauto’s voor goederenvervoer over de lange afstand, waar overigens ook Mercedes-Benz en Volvo aan werken. Andere fabrikanten, onder meer en vooral in China, hebben ook al stappen gezet naar volledig elektrisch aangedreven trucks.

Doel is luchtvervuiling en geluidsoverlast in woongebieden terug te dringen. Volgens Volvo maken de stille elektrotrucks het mogelijk meer ’s nachts te rijden, zodat de verkeersdrukte in de stad beter wordt gespreid.

Over de prijs van de elektrotruck is nog niets bekend, maar aannemelijk is dat hij duurder wordt dan een vrachtauto die op diesel loopt. Het accupakket is bijzonder kostbaar, maar hoe meer die geproduceerd worden, hoe goedkoper ze zullen worden. Van de andere kant: stroom is voordeliger dan dieselolie en de verbrandingsmotor heeft aanzienlijk meer onderhoud nodig dan elektrische techniek. In thuisland Zweden wordt dit jaar al proefgereden met de nieuwe elektrotrucks, onder meer in Stockholm.

Volvo maakt haast met haar beloftes over elektrische trucks.

De Volvo FL Electric heeft een volledig elektrische aandrijving voor distributie, afvalinzameling en andere toepassingen in stedelijke omgevingen, aldus een verklaring van de fabrikant. De truck heeft een GVW van 16 ton. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 185 kW max. vermogen/130 kW continu en een versnellingsbak met twee versnellingen. Het maximum koppel van de elektromotor bedraagt 425 Nm. De FL Electric heeft 2 tot 6 lithium-ion accu’s, in totaal 100–300 kWh en de truck kan met volle accu’s 300 kilometer rijden. Opladen geschiedt via het lichtnet (22 kW) of DC-snelladen via CCS/Combo2 tot max. 150 kW. De oplaadduur van lege naar geheel geladen accu’s is met snelladen 1-2 uur (DC-opladen), ’s nachts tot 10 uur (AC-laden) met een maximale accucapaciteit van 300 kWh.

Zusterbedrijf Volvo Bus heeft sinds 2010 al meer dan 4.000 elektrische bussen verkocht. De technologie voor aandrijving en energieopslag die wordt toegepast in de Volvo FL Electric is vanaf het begin grondig beproefd en getest.

“Uit ervaring weten we hoe belangrijk het is dat steden, energieleveranciers en voertuigfabrikanten samenwerken om elektrisch vervoer op grote schaal mogelijk te maken. Met aantrekkelijke subsidieregelingen, afspraken over normen en een langetermijnstrategie voor stedelijke planning en uitbreiding van de infrastructuur voor laadstations kan het proces stukken sneller gaan”, aldus Jonas Odermalm van Volvo.

Foto 1: In het Zweedse Göteborg is in april de Volvo FL Electric gepresenteerd, geschikt voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling.

Foto 2: De elektromotor die de truck aandrijft.

Foto 3: Ook vrachtauto’s gaan aan de stekker.