Rijassistentie rukt op

Rijassistentie wordt steeds belangrijker. Recent reden we in een Mercedes-Benz G350 AMG van het Italiaanse Orvieto naar huis in Brabant en een dag later weer op vol tempo terug. De omstandigheden vroegen erom. Ruim 3.000 kilometer in precies twee dagen. De Benz liet regelmatig akoestisch én met een icoontje weten dat het tijd werd voor koffie. We hadden ruim tijd om de automatische cruise control uit te proberen. Handig, al blijf je wel aanhoudend benauwd of de auto wel op tijd gaat remmen voor ‘stockendes Verkehr’ op de Autobahn.

En toch: de rijassistenten in de moderne auto rukken op. En worden gelukkig steeds verfijnder. VW maakt in zijn nieuwe Arteon al een flinke stap in autonoom rijden door gebruik te maken van de mapdata in de navigatie. Maar de nieuwe S-Klasse van Mercedes gaat nog een stapje verder. Verdergaande semi-autonome rijfuncties worden via een flink beeldscherm duidelijk gemaakt aan de bestuurder. Ook via heads-up (projectie van belangrijke gegevens in de voorruit) zie je hoe de hulpinstanties voor de bestuurder zich ontplooien. Een automatische wisseling van rijbaan of een inhaalmanoeuvre wordt via een signaal kenbaar gemaakt.

Een zelfrijdende auto bestaat al een tijdje, maar het mag op de openbare weg nog niet van de wetgevers. De technologische evolutie is niettemin imposant. Zo’n moderne auto kan zichzelf bijvoorbeeld volledig eigenstandig parkeren en via een oproep via je smartphone naar een punt rijden bij de ingang van de parkeergarage waarna je doodleuk instapt.

Het meest tot de verbeelding spreekt de nieuwe techniek, die het navigatiesysteem van de auto integreert met de sensoren. Nieuwe radarsystemen, een stereocamera en ultrasone sensoren geven video- en virtueel beeld van alles wat er rondom de auto aan de hand is. Een tikje van de bestuurder op de richtingaanwijzer geeft de auto de opdracht om tien seconden opzij, achter- en vooruit te kijken en vervolgens zelf van baan te wisselen en gas bij te geven. Het mooie is, dat de techniek steeds verfijnder werkt. Waar je in de E-Klasse van hetzelfde merk regelmatig nogal benauwd was of het allemaal goed ging, werkt het in de nieuwe S voortreffelijk en vooral vertrouwenwekkender. Aan de hand van beeld- en digitale kaartinformatie weet de auto waar hij precies rijdt, hoe hard hij mag, of er tegenliggers zijn en of er ingehaald mag worden. De multi-modusradar aan de voorkant van de auto kijkt 250 meter vooruit. Ultrasoon sensoren kijken rondom tot een meter of vier rond, maar ook de stereocamera bij de binnenspiegel is van eminent belang. Het ding kan tot bijna 100 meter afstand driedimensionaal de situatie beoordelen.

Lichte koersveranderingen als bochten of een afrit op de snelweg voert de auto met gemak zelf uit. Ook afremmen. Maar voor scherpe bochten moet de chauffeur zelf attent zijn (blijven).

In de nieuwe Mercedes S-Klasse figureert overigens een nieuwe motor. De 3.0 zescilinder-in-lijn kent een 48 Voltsysteem voor de grote verbruikers zoals de (overbemeten) waterpomp, aircocompressor en de startgenerator die een plekje heeft tussen motor en versnellingsbak. Naast de uitlaatgasturbo is er nog een tweede turbo met elektrische aandrijving actief. De krachtbron is enorm compact, mede doordat er door die 48 Volttechniek geen aandrijfriemen voor de aggregaten nodig zijn. De 320kW en 520 Nm sterke motor krijgt zijn primeur in de S500, die in Nederland opvallend genoeg alleen als V8 te koop zal zijn.

Elektrische truck van Mercedes-Benz

De Mercedes-Benz Electric Truck illustreert de fascinerende mogelijkheden van connectiviteit, elektrische rijsystemen, toekomstige display- en controletechnieken, telematica en een nagenoeg zelfvoorzienende energiebron. De elektrische truck van Mercedes-Benz definieert de allermodernste stand van zaken in volledig elektrisch aangedreven voertuigen in de distributiesector voor de korte afstand.

Prestaties van een dieselmotor

De elektrische truck van Mercedes-Benz kan zich meten met vergelijkbaar sterke trucks met verbrandingsmotoren, ook qua gewicht. Het drie-assige voertuig met een toelaatbaar GVW van 26.0 ton produceert 0 emissie en is volledig stil, terwijl hij hetzelfde presteert en kan laden als een vrachtauto met verbrandingsmotor en bovendien is hij dankzij zijn innovatieve motorisering zeer zuinig. De voortreffelijke eigenschappen van de elektrische truck van Mercedes-Benz behelzen een elektrisch aangedreven achteras en elektromotoren die in de wielnaven ondergebracht zijn. Het maximum vermogen ervan is 2 x 125 kW, met een koppel van 2 x 500 Nm. De standaard versie van deze as heeft zich reeds bewezen in autobussen.

Intelligent energiemanagement
De capaciteit van de accu’s in de elektrische truck van Mercedes-Benz kent een modulair design. Basis vormt een pakket van lithium-ion accu’s met een totale capaciteit van 212 kWh. Dat resulteert in een actieradius van 200 kilometer – normaalgesproken meer dan genoeg voor een dagelijkse leverronde.

Interconnected
De elektrische truck van Mercedes-Benz maakt uitgebreid gebruik van connectiviteit voor actieradius en lading, voertuiginformatie en andere data. Het innovatieve FleetBoard for Urban Distribution is de eerste telematicaservice die gecombineerd wordt met rijsystemen. Dat heeft enorme voordelen voor de logistiek: het flexibele systeem zorgt ervoor dat de planning volledig uitgevoerd wordt zonder over- of onderbelading.

Revolutionair displaysysteem

De bestuurder krijgt assistentie van een revolutionair displaysysteem met twee schermen op de plek waar normaal de instrumenten geplaatst zijn. Het innovatieve centrale display geeft de bestuurder zeer uitgebreide en gemakkelijk te begrijpen informatie. De focus richt zich op gedetailleerde data en feiten over de route, zodat de bestuurder de bochten in de weg aan ziet komen, maar ook eventuele obstakels.

Een computertablet geeft de bestuurder extra informatie over de trip, maar ook over continu geupdate en precieze details over actieradius en accu’s. Die worden weergegeven op een lokale kaart met slimme graphics. De berekeningen zijn gebaseerd op o.a. de driedimensionale kaart en de geplande trip.

Minder kosten

Motorische kracht, energietarieven en de juiste oplaadmethode zijn belangrijke factoren voor de totale economie van elektrische trucks. Daimler heeft naar eigen zeggen een oplossing daarvoor: met slimme energie-oplossingen zijn de meest economische oplossingen voor uiteenlopende toepassingen bepaald. Afhankelijk van individuele omstandigheden kunnen stationaire accu’s van Mercedes-Benz Energy GmbH de efficiency verder verbeteren en snelle lading bewerkstelligen zonder gevaar voor overloading. De energieopslag waar het over gaat bestaat uit lithium-ion accu’s en de capaciteit kan per geval aangepast worden aan de eisen die de voertuigvloot eraan stelt.

De styling van de elektrisch truck van Mercedes-Benz is vloeiend met minimale detaillering en geen zichtbare naden. Op het dak valt een driedimensionale spoiler op die de cabine met de oplegger verbindt. De voorruit loopt ver door naar beneden en de buitenspiegels zijn vervangen door camera’s.